04-04-2016 | категорія: Новини

Запорожский горсовет нового созыва при публикации всех проектов регуляторных актов нарушает процедуру Закона о регуляторной политики

           

 

 

 

Від  04.04.2016  №04/22

 

                                                                                                                                                                                        Державна Служба України

з питань регуляторної політики та

розвитку підприємництва

 

                                                                                       01011, м.Київ, вул.Арсенальна 9/11

 

Копії: Виконавчий комітет Запорізької міської ради

Голові постійної депутатської комісії з питань регуляторної політики, розвитку підприємництва, торгівлі, послуг та захисту прав споживачів

 

                                                                                      69105, м.Запоріжжя, пр.Соборний,  206

Про невиконання Запорізькою міською радою

засад регуляторної політики

 

Громадська організація “Бізнес-Союз «Порада», далі – Організація, керуючись ст. 6 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», далі – Закон,  враховуючи велику вірогідність не дотримання Запорізькою міською радою вимог ч.2 ст.34 Закону, повідомляє про систематичні порушення Запорізькою міською радою законодавства на прикладі нижчезазначених проектів рішень та звертається с проханням терміново втрутитись у ситуацію та сприяти приведення діяльності Запорізької міської ради у законодавче поле.

По-перше, загальний огляд ситуації. Починаючи з початку 2016 року, всі проекти регуляторних актів Запорізької міської ради та її виконавчого комітету, оприлюднюється із порушенням ст.9 та ст.13 Закону.

До жодного проекту регуляторного акту не оприлюднюється повідомлення про оприлюднення. На сайті Запорізької міської ради, при розміщенні для обговорення проекту регуляторного акту не зазначається дата його розміщення. Таким чином зацікавленим суб’єктам обговорення невідомі строки початку та закінчення обговорення проектів, що унеможливлює своєчасно подати свої зауваження та пропозиції.

Так, з метою відслідковування процедури обговорення двох проектів регуляторних актів, нами було здійснено запит від 16.03.2016 №03/18, копія додається, із проханням надати усі документи, підтверджуючі процедуру проходження публічного обговорення, в тому числі інформацію про дату та місце публікації повідомлення про оприлюднення проектів рішень Запорізької міської ради. Надана, листом виконкому Запорізької міської ради від 24.03.2016 №УЗ-0157-П, копія додається, інформація не містить відповіді про дату та місце публікації  повідомлення, що свідчить про те, що воно не здійснювалось. Також їх лист  - це єдине, де вказано, що оприлюднення для обговорення проектів здійснено 14.03.2016.

Під час підготовки листа, 01.04.2016 року, ми зайшли на сайт Запорізької ради (http://meriazp.gov.ua/test/index.php?id=51) з метою здійснити скріншот, що жодна публікація проектів регуляторних актів не містить дату публікації та виявили, що 01.04.2016 (аналогічна ситуація і на дату відправки листа) в розділі «Регуляторна політика» зовсім відсутня інформація щодо обговорення регуляторних актів, розміщених у березні 2016 року. Там, з незрозумілих причин, розміщена інформація ще 2012 року, скріншот додається. Однак звертаємо увагу, що і на сьогодні публікації мають саме такий вигляд і не містять вичерпної інформації щодо дат та мають безпорядний характер розміщення.

Враховуючи те, що вже декілька днів на сайті відсутня інформація про проекти регуляторних актів, що обговорюються, це унеможливлює ознайомитись із текстом та скористатись своїм правом надати зауваження та пропозиції усім бажаючим.

 

По-друге, проекти регуляторних актів готуються  із порушенням ч.2 ст.19 Конституції України, згідно якої органи місцевого самоврядування можуть діяти виключно у межах, спосіб та на підставах, визначених Законами України.

Розглянемо на прикладі проектів регуляторних актів – проектів рішень Запорізької міської ради:

  • «Про внесення змін до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Запоріжжя, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 27.03.2013 №33»;
  • «Про внесення змін до рішення міської ради від 10.09.2014 № 40 «Про внесення змін до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя», далі - Проекти.

Надаємо копію зауважень, направлених нами до проекту  рішення Запорізької міської ради до проекту «Про внесення змін до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Запоріжжя, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 27.03.2013 №33» листом від 28.03.2016 №с-1/28-03/03-16, копія додається.

Стосовно проекту  рішення Запорізької міської ради «Про внесення змін до рішення міської ради від 10.09.2014 № 40 «Про внесення змін до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя», то самим головним порушенням ч.2 ст.19 Конституції України є безпідставне виключенням із списку суб’єктів господарювання, що зобов’язані сплачувати пайову участь – промислові підприємства, чим переклавши сплату пайової участі виключно на малий та середній бізнес.

 

Втретє, проекти готуються  із порушенням ст.4 та ст.8 Закону.

Ознайомившись із оприлюдненим на сайті Запорізької міської ради Аналізом регуляторного впливу до Проектів, далі – АРВ, копії є в додатку до відповіді Запорізької міської ради на наш запит. Організацією зроблено висновок, що АРВ зовсім не містить обґрунтувань, визначених  ст.8 Закону та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 №308, далі – Методика, яка, згідно ч.5 ст. 8 Закону, є обов’язковою до виконання, внаслідок чого порушуються принципи державної регуляторної політики, визначені ст.4 Закону, а саме доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість.

Також, єдиним підтвердженням дати оприлюднення проектів регуляторних актів – 14.03.2016 є лист Запорізької міської ради на наш запит, в якому був зроблений акцент на необхідність підготовку АРВ відповідно  постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2015 №1151 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308» , яка набула чинності 15.03.2016.

Таким чином є сумнів щодо достовірності вказаної дати.

Також, звертаємо увагу, що жоден звіт з відстеження результативності дії Проектів, копії є в додатку до відповіді Запорізької міської ради на наш запит, не містить інформації щодо необхідності їх перегляду, а навпаки.

1. Так, Розробник Проекту при підготовці АРВ повинен визначити, проаналізувати та оцінити важливість проблеми, яку планується розв’язати проблему прийняттям Проекту. При визначенні проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання, зазначаються причини та умови виникнення проблеми; обґрунтування неможливості її розв'язання за допомогою ринкових механізмів або чинних регуляторних актів; суб'єкти, на яких проблема справляє негативний вплив.

АРВ не містять ні інформації про проблему, яку планується вирішити шляхом внесення змін, ні тим паче її аналізу, важливості, суб’єктів, на яких проблема справляє негативний вплив, чим порушено ст.8 Закону та п.4 Методики

2. АРВ не містять цілей державного регулювання, чим порушено ст.8 Закону.

Зокрема, згідно АРВ, цілями державного регулювання є прийняття нормативно-правових актів, тоді коли цілями є вирішення проблеми, яка повинна бути вказана вище.

3. АРВ не містять альтернативних способів розв’язання проблеми, наприклад  безоплатний договір сервітуту із чіткими умовами його виконання безпосередньо по відношенню до будівлі, чим порушено ст.8 Закону та п.5 Методики, згідно якої наводяться не менше двох можливих альтернативних способів.

4.АРВ не містять очікуваних результати прийняття регуляторного акту,   зокрема розрахунку очікуваних витрат та вигод суб’єктів господарювання, громадян та держави в наслідок дії регуляторного акта, чим порушено ст.8 Закону та п.5 Методики.

Очікувані результати і не зміг би прописати розробник, у зв’язку із відсутністю цілей регулювання.

5. Опис механізму, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, визначений в АРВ, не містить ступіню ефективності принципів та способів досягнення цілей державного регулювання, чим порушено ст.8 Закону та п.  6 Методики.

6.Обґрунтування  можливостей досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту, визначене в АРВ не містять:

- оцінки впливу зовнішніх факторів та порівняння позитивних та негативних обставин;

- оцінки впровадження та виконання вимог акта органами державної влади та місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами;

- характеристики повної або часткової компенсації можливої шкоди від наслідків акта;

- періодичності здійснення котролю та нагляду за додержанням вимог акта, чим порушено ст.8 Закону та п.7 Методики.

7.АРВ не містять очікуваних результатів шляхом застосування методу аналізу вигод та витрат, чим порушено ст. 8 Закону та п.8 Методики.

АРВ не містять прогнозних показників результативності регуляторного акта, встановлених протягом різних періодів, в тому числі обов’язкові, а саме:

- розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта;
        - кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта;
       - розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта;
      - рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта, чим порушено ст.8 Закону та п.10 Методики.

Враховуючи 100-відсоткове не виконання розробником Проектів при підготовці АРВ, ст.8 Закону та Методики, призвело до того, що підготовлені Проекти у повному обсязі порушують принципи державної регуляторної політики, визначені ст.4 Закону, а саме доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість .

Враховуючи вищезазначене, просимо сприяти нам у наших вимогах, а саме:

  1. Враховуючи порушення процедури оприлюднення, відсутність строків оприлюднення та постійного доступу до оприлюднених Проектів – вважати процедури оприлюднення Проектів такою, що не відбулася та зняти із обговорення Проекти.
  2. Зміст Проектів привести у відповідність до чинного законодавства з урахування ч.2 ст.19 Конституції України.
  3. АРВ до Проектів підготувати відповідно до вимог ст.8 Закону та постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2015 №1151 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308»
  4. За підсумками приведення Проектів у відповідність із чинним законодавством, розпочати процедуру публічного обговорення згідно із вимогами Закону України «про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»

 

Додатки: з додатками, в першу адресу на  24  арк. в 1 прим.

 

 

Голова правління  

ГО «Бізнес-Союз «Порада»,

Член Комітету із громадського

контролю за діями влади                                                                        О. В. Єрьоменко