12-07-2017 | категорія: Новини

Законодавчі Ініціативи від 07 липня 2017 року

Міністерство економічного розвитку і торгівлі  України
1. Уряд ухвалив новий проект закону про приватизацію
4 липня 2017 року Кабінет Міністрів України ухвалив проект закону “Про приватизацію державного майна”. Законопроект був розроблений Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Фондом державного майна України (ФДМУ) за участі міжнародних донорів та підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку.
Новий законопроект дозволить вивести конкуренцію за державні активи на глобальний рівень та перейти до ринкового ціноутворення на об’єкти в державній власності. Так передбачається, що законопроект дозволить відійти від інституту оцінки та визначити ціну об’єкту виключно платоспроможним попитом.
Проект закону встановлює принципово новий підхід до розподілу на об’єкти великої та малої приватизації. До великих за рішенням КМУ віднесуть лише найбільші об’єкти з найвищим потенціалом привабити стратегічного іноземного інвестора, таких об’єктів за попередніми даними буде близько 60.
Об’єкти великої приватизації будуть продаватися із залученням інвестиційного радника - одного з інвестиційних банків з репутацією. Радник вивчатиме попит на об’єкт, спілкуватиметься з потенційними покупцями та пропонуватиме стартову ціну.
Водночас об’єкти малої приватизації зможуть бути реалізовані за допомогою відкритих аукціонів он-лайн, як це, наприклад, вже зараз відбувається з активами неплатоспроможних банків та непрофільними активами державних підприємств на ProZorro. Продажі. Стартовою ціною буде чиста вартість активів (вартість активів мінус зобов’язання), або 1 гривня, якщо чиста вартість від’ємна. Аукціон відбуватиметься у три етапи з підвищенням ставок.
Новий проект закону передбачає підсилення захисту прав інвесторів, зокрема можливість застосування міжнародного арбітражу, держави та залучення набагато ширшого кола покупців.

2. Усунуто бар'єри для розвитку ринку мобільних платежі
4 липня 2017 року, на засіданні Уряду за пропозицією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України були усунені бар’єри для розвитку ринку мобільних платежів.
Зазначена постанова Кабінету Міністрів України врегулювала механізм повернення користувачам (споживачам) коштів за послуги мобільного зв’язку з урахуванням збору до Пенсійного фонду.
Постанова Уряду визначає, що при поверненні користувачу невикористаних коштів за попередньо оплачені послуги оператором мобільного зв'язку повертаються кошти у повній сумі, тобто із урахуванням збору на обов'язкове державне пенсійне страхування; при цьому сума вказаного збору компенсується оператору шляхом зменшення відповідних платежів зі сплати збору у майбутньому.
Постановою також усунені перешкоди для розвитку безготівкових розрахунків і дистанційного надання абонентам мобільного зв'язку фінансових послуг.

3. Створення Ради з міжнародної торгівлі
4 липня 2017 року, Уряд ухвалив рішення про створення Ради з міжнародної торгівлі. Вона має стати єдиною платформою для координації дій з розвитку міжнародної торгівлі в Україні. 
Рада з міжнародної торгівлі працюватиме як дорадчий орган, забезпечуючи ефективну взаємодію між Урядом і бізнесом у чотирьох напрямах:

  • спрощення процедур торгівлі;
  • просування експорту;
  • розробка стратегій та реалізація державної політики у сфері міжнародної торгівлі;
  • поліпшення системи митно-тарифного регулювання і торговельного захисту.

Утворення Ради з міжнародної торгівлі передбачене Планом заходів з впровадження Експортної стратегії: Дорожньої карти стратегічного розвитку торгівлі України на 2017-2021. Рада координуватиме реалізацію Дорожньої карти та моніторитиме її виконання.
З презентацією можна ознайомитись за посиланням.

Міністерство фінансів України

1. Мінфін ініціював внесення змін до Податкового кодексу
4 липня на засідання КМУ був схвалений Проект Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних”.

Одним з наслідків нещодавної кібер-атаки (втручання третіх осіб у роботу комп’ютерних мереж) стало виникнення проблем у деяких платників податків при реєстрації податкових накладних, що були виписані з 1 до 15 червня. 
За несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачені штрафні санкції. Очевидно, що у випадку, якщо така реєстрація не відбулася через вірус, то провини платника у цьому немає. На жаль, чинний Податковий кодекс не передбачає підстав для незастосування санкцій у такому випадку. 
Саме тому Мінфін разом з ДФС підготували проект змін до Податкового кодексу, який дозволить не застосовувати до платників податків штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, що були видані з 01.06 до 15.06, і котрі будуть зареєстровані до 15.07.2017.

Після проходження Проекту у ВР, до платників податків, що зіткнулися із проблемою реєстрації податкової накладної через кібер-атаку (форс-мажорні обставини), не можуть бути застосовані штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та / або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, за умови реєстрації ними податкових накладних до 15 липня 2017 року.

2. Наслідки кібер-атаки: шляхи вирішення проблем під час реєстрації податкових накладних
Нещодавно кібер-атака поставила бізнес у складне становище: багато компаній зіткнулися з проблемами під час реєстрації податкових накладних, виписаних з 1 до 15 червня.Несвоєчасна реєстрація накладних є підставою для застосування штрафів, але очевидно, що у даній ситуації стягнення штрафів з бізнесу було би вкрай несправедливим. На жаль, чинний Податковий кодекс не передбачає звільнення платника від відповідальності у такому випадку. Саме тому ми зараз працюємо над змінами до Податкового кодексу, аби якомога швидше вирішити цю ситуацію.


Державна фіскальна служба України

1. До уваги платників акцизного податку!

6 червня 2017 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України №452 «Про затвердження Змін до форми акцизної накладної, форми розрахунку коригування акцизної накладної, форми заявки на поповнення (коригування) залишку пального, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального», зареєстрований в Міністерстві юстиції 16 травня 2017 року за №627/30495.
Зазначений наказ розроблено з метою реалізації змін, внесених до статей 231 та 232  Податкового кодексу України Законом України  від 21 грудня 2016 року № 1797-ХIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», а також виправлення деяких колізій в роботі СЕАРП, які було виявлено протягом минулого року.
З метою створення комфортних  умов для платників акцизного податку найближчим часом оновлені форми акцизної накладної, розрахунку коригування до неї, заявки на поповнення (коригування) залишку пального будуть розміщені на веб-порталі ДФС. 
На час доопрацювання програмного забезпечення для формування і подання акцизної накладної, розрахунку коригування до неї, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, зазначені документи прийматимуться до реєстрації в ЄРАН та СЕАРП за старою формою.
Наразі радимо платникам податків використовувати дійсні юридичні методи, зокрема статтю 101 Податкового кодексу. 
Ст. 101 Податкового кодексу має механізм списання безнадійного податкового боргу рішенням керівника або заступника (уповноваженої особи) податкового органу. Під таким боргом в тому числі розуміється борг, що виник через форс-мажорні обставини. Чинне законодавство відносить підтвердження таких форс-мажорних обставин до повноважень Торгово-Промислової палати України. Тому ми радимо звертатися до ТПП для підтвердження форс-мажору, а також до Кіберполіції для реєстрації кримінального провадження. Це дієвий механізм, який дозволить компаніям уникнути несправедливих штрафів. Мінфін докладає максимальних зусиль для захисту інтересів та розвитку бізнесу в Україні.

Державна фіскальна служба України

1. До уваги платників податків податку на додану вартість!
ДФС повідомляє, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Реєстр) відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), платник податку має право подати протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу.
Пояснення можна подати у вигляді Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК за формою J(F)1312601 (далі - Повідомлення).
Повідомлення (J(F)1312601) формується по кожній окремо податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в Реєстрі, та до такого Повідомлення додаються копії документів у вигляді окремих додатків за формою J(F)1360101 у форматі PDF (розмір кожного додатку не повинен перевищувати 2 мГб).
Електронні формати Повідомлення та додатку до нього розміщенні на офіційному веб-порталі ДФС у розділі «Електронна звітність» / Платникам податків про електронну звітність / Інформаційно-аналітичне забезпечення / Реєстр електронних форм податкових документів.
Повідомлення з додатками може бути сформоване та надіслане через особистий кабінет електронного сервісу «Електронний кабінет платника» (режим «Ведення звітності»), вхід до якого здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДФС України. Також для формування Повідомлення в електронному вигляді платник податків самостійно на власний розсуд може обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).
Нагадуємо, що Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованого в Мінюсті 16.06.2017 за №753/30621.

2. Щодо програмного забезпечення для формування та подання електронної звітності
Державною фіскальною службою України  забезпечується функціонування «Електронного кабінету платника» (ЕКП), за допомогою  якого можливо сформувати та надіслати до органів ДФС електронні документи. Вхід до «Електронного кабінету платника» здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua з використанням електронно-цифрового підпису (ЕЦП) будь-якого Акредитованого центру сертифікації ключів (АЦСК).
При цьому перевірка ЕЦП здійснюється  при вході в особистий кабінет ЕКП шляхом перевірки чинності посиленого сертифіката за даними відповідного онлайн сервісу АЦСК (OCSP). У разі якщо сервер АЦСК не доступний, ідентифікацію платника здійснити не можливо, про що платнику формується відповідне повідомлення.
Крім того, у рубриці «Електронна звітність» на офіційному веб-порталі ДФС розміщено Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності».
ДФС повідомляє, що прийняття та обробка «Єдиним вікном подання електронної звітності» електронних документів (податкової звітності, податкових накладних та інших документів) здійснюється з використанням ЕЦП будь-якого АЦСК відповідно до чинного законодавства.
Електронний реєстр суб’єктів, які надають послуги, пов’язані з ЕЦП, оприлюднюється на офіційному сайті Центрального засвідчуваного органу Міністерства юстиції України.
Платники податків для формування електронних документів самостійно на власний розсуд можуть обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).
Крім того, станом на 17 год. 00 хв. 5 липня 2017 року платниками надіслано, а ДФС прийнято та оброблено більше 500 тисяч податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

 

Національний банк України
1.  Національний банк України зберіг облікову ставку незмінною
Правління Національного банку України рішенням від 06 липня 2017 року № 418-рш "Про розмір облікової ставки" залишило облікову ставку незмінною на рівні 12,5% річних. Це пов’язано з необхідністю нівелювати ризики для досягнення цілей з інфляції у 2017-2018 роках.
Інфляційні процеси в цілому залишалися контрольованими. Хоча в останні місяці споживча інфляція очікувано прискорювалася, базова інфляція була стабільною.
Прискорення загальної інфляції до 13,5% у травні та приблизно до 15% у червні, за оцінками Національного банку, дещо перевищувало траєкторію прогнозу Національного банку, опублікованого в Інфляційному звіті (квітень 2017 року). Це  було зумовлено насамперед подорожчанням сирих продуктів харчування. Підвищення цін на м’ясні та молочні продукти на світовому ринку активізувало експорт вітчизняної продукції, в результаті чого її пропозиція на внутрішньому ринку скоротилася. А втрата частини врожаю внаслідок весняних заморозків і збільшення пропозиції дорожчої імпортованої продукції відобразилися на внутрішніх цінах на овочі та фрукти.
Водночас, базова інфляції була нижчою за очікувану і в травні становила 6,5%. Стримуючими факторами для неї виступали  нижчий за потенційний рівень сукупного попиту, виважені фіскальна та монетарна політика.
Послабленню тиску на ціни допомагало суттєве поліпшення інфляційних очікувань, спричинене, зокрема, сприятливою ситуацією на валютному ринку. З початку року тривало зміцнення курсу гривні відносно долара США внаслідок висхідної динаміки цін на сталь та зернові на світових ринках та зростанням обсягів експорту сільськогосподарської продукції. Водночас із високою пропозицією валюти на внутрішньому ринку попит на неї залишався стриманим. Так, поступове послаблення обмежень на валютному ринку не мало суттєвого впливу на його стан. Зі свого боку, Національний банк, дотримуючись режиму гнучкого курсоутворення, не протидіяв поступовому зміцненню гривні і водночас викуповував надлишок валюти на міжбанківському ринку для поповнення міжнародних резервів. Загалом з початку року чиста купівля валюти Національним банком становила більш ніж 1,3 млрд. дол. США, а резерви збільшилися до 18 млрд. дол. США.
Детальніше можна ознайомитись за посиланням.

Законопроекти

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій
В Верховній Раді України зареєстровано законопроект №6614 від 22.06.2017 року  про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій

Проектом акту пропонується:

  • відновити диференціацію розмірів пенсій залежно від отриманого заробітку та страхового стажу шляхом проведення перерахунків пенсій з 01.10.2017 з використання єдиного показника заробітної плати, який використовується для призначення пенсій в 2017 році на рівні 3 764 гривні 74 копійки та показника вартості одного року страхового стажу на рівні 1 відсотка;
  • переглянути умови перерахунку (індексації) пенсій, що призначені згідно Закону № 1058, та здійснювати щорічний перерахунок пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, з якого обчислена пенсія на 50 % росту зарплати в попередньому році та на 50 % індексу споживчих цін;
  • змінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату роботодавцями підвищеної ставки єдиного внеску за працівників, зайнятих на особливо шкідливих та особливо важких роботах за списками № 1 та № 2 на рівні 15 % та 7 % відповідно;
  • впровадити єдині підходи для обчислення пенсій відповідно до норм Закону № 1058 держслужбовцям, науковцям, посадовим особам місцевого самоврядування, прокурорам, працівникам Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції;
  • звільнити солідарну систему від невластивих для неї видатків, зокрема, від відшкодування доплати до прожиткового мінімуму, від виплати цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та учасникам бойових дій, від відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОС, УТОГ, від видатків на фінансування пільгових пенсій.

Для зменшення демографічного навантаження на солідарну систему пропонується зберегти право виходу на пенсію: 

  • в 60 років для осіб, які матимуть 25 років страхового стажу в 2018 році, який щороку збільшуватиметься на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 року;
  • в 63 роки для осіб, які матимуть від 15 до 25 років страхового стажу в 2018 році, який щороку збільшуватиметься на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 році; 
  • в 65 років для осіб, які матимуть 15 років страхового стажу, проте не матимуть 16 років (вимога для виходу в 63 року) в 2019 році та, відповідно в 2028 році матимуть 15 років, проте не матимуть 25 років (вимога для виходу в 63 роки). 

Особам, які не матимуть 15 років страхового стажу призначатиметься державна соціальна допомога після досягнення 65 років. 
Для пом’якшення негативного впливу підвищення вимог до страхового стажу на перехідний період введено тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючим особам, які не мають необхідного страхового стажу. 

Крім того з метою удосконалення пенсійного законодавства пропонується:
переглянути розмір та умови призначення мінімальної пенсії за віком:

  • за наявності страхового стажу 30/35 років для жінок та чоловіків – на рівні прожиткового мінімуму; 
  • у разі відсутності повного страхового стажу – розрахована пенсія. Доплата до прожиткового мінімуму здійснюється з урахуванням сукупного доходу; 
  • за наявності страхового стажу 30/35 років для жінок та чоловіків після досягнення ними 65 років – на рівні 40 відсотків від мінімальної заробітної плати, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму; 
  • змінити джерело фінансування виплати компенсації роботодавцям за створення робочого місця. Виплату здійснювати не з бюджету Пенсійного фонду України, а з бюджету Державної служби зайнятості; 
  • уточнити умови призначення пенсії за особливі заслуги перед Україною органами Пенсійного фонду України; 
  • відновити розмір пенсії за дзеркальним принципом жінкам, яким призначено достроково пенсію в 55 років; 
  • зараховувати за довідками страховий стаж військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) за періоди з 1 липня 2000 року, за які відсутні відомості в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування; 
  • визначити умови призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок трудового каліцтва; 
  • удосконалити умови щорічного перерахунку (індексації) страхових виплат та визначити максимальний розмір щомісячної страхової виплати від нещасного випадку на виробництві на рівні 10 розмірів прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб.

Проектом акту пропонується визначити нотаріусів – агентами щодо сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні ними посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна.

2. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій (альтернативний)

В Верховній Раді України зареєстровано законопроект №6614-1 від 23.06.2017 року про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій (альтернативний).
Законопроектом пропонується:
1) індексація пенсій за весь період набуття Україною незалежності аби відновити їх реальну купівельну спроможність та відповідність міжнародним стандартам ООН; 
2) з’ясування реального, з урахуванням індексації пенсій, дефіциту Пенсійного фонду України; 
3) проведення аудиту роботи органів пенсійної системи з моменту набуття незалежності. Проведення розслідувань доведення до банкрутства Пенсійного фонду України і наступне покарання винних; 
4) початок проведення реалізації процедури банкрутства та наступної санації Пенсійного фонду України, внесення відповідних змін до чинного законодавства, що забезпечить можливість відновлення платоспроможності ПФУ. Після з’ясування реальних втрат ПФУ за останній час, реального дефіциту бюджету ПФУ, проведення заходів з відновлення його платоспроможності:
  • реприватизація підприємств, де власники не виконали своїх приватизаційних зобов’язань перед державою;
  • експропріація об’єктів у власників, які отримали підприємства через корупційні схеми та за суттєво заниженою вартістю;
  • націоналізація власності, що має стратегічне значення для народного господарства та може бути джерелом систематичного наповнення Пенсійного фонду;
  • спрямування коштів, вилучених у політиків, чиновників, прокурорів, суддів, інших декларантів відповідно до законодавства, після перевірки їх декларацій та спрямування до ПФУ, якщо вони не зможуть довести легітимність походження.  
5) реалізація політики жорсткої детінізації економіки: максимальна криміналізація відповідальності за зарплати «у конвертах» та несплати податків, «кришування» схем мінімізації оподаткування; 
6) розробка та впровадження стратегії участі, за результатами вищевикладених заходів, профіцитного ПФУ у розвитку фінансового ринку України, реального сектору економіки, капіталізація ПФУ.

3. Проект Закону про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівником)
В Верховній Раді України зареєстровано законопроект №6662від 30.06.2017 року про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівником).
Проектом пропонується доповнити статтю 130 КЗпП України положеннями про те, що за згодою сторін допускається відшкодування шкоди з розстроченням платежу. В такому випадку працівник надає роботодавцю письмове зобов’язання про відшкодування шкоди із зазначенням конкретних строків здійснення платежів. У випадку звільнення працівника, який дав письмове зобов’язання про добровільне відшкодування шкоди, але відмовився відшкодувати дану шкоду, непогашена заборгованість стягується в судовому порядку. 
Крім того, проектом пропонується доповнити приписи статті 136 КЗпП України положеннями, що власник або уповноважений ним орган перед виданням розпорядження про покриття шкоди, заподіяної працівником шляхом відрахування із заробітної плати працівника, зобов’язаний витребувати від працівника письмове пояснення. У випадку невиконання такого обов’язку, працівник матиме право витребовувати незаконно стягнені суми в судовому.

4. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо прийняття рішення про збільшення статутного капіталу акціонерного товариства

В Верховній Раді України зареєстровано законопроект №6665від 04.07.2017 року  про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо прийняття рішення про збільшення статутного капіталу акціонерного товариства.
Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України “Про акціонерні товариства” та Цивільного Кодексу України. А саме, доповнити частину п’яту статті 42 Закону України «Про акціонерні товариства» абзацом другим, щодо порядку прийняття рішення загальними зборами акціонерних товариств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, більше 50 відсотків акцій яких належить державі або господарському товариству, частка держави в якому становить 100 відсотків, про збільшення  статутного капіталу товариства простою більшістю голосів акціонерів. Також, пропонується внесення наступних похідних змін до статей 15 та 68 Закону України «Про акціонерні товариства» та статті 159 Цивільного Кодексу України.