01-03-2017 | категорія: Новини

Уряд не планує повертатися до державного регулювання цін

Мінекономрозвитку оприлюднило проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України”. 

Метою розробки проекту постанови є дебюрократизація (дерегуляція) у сфері ціноутворення.

Як зазначено у пояснювальній записці до проекту, негативними наслідками регулювання цін у Державі є:

  • зменшення виробництва на ринку, що призводить до перевищення попиту над пропозицією та до тенденції зростання ціни;
  • численні способи ухиляння від регулювання через завищення собівартості продукції для внутрішніх виробників чи роздрібної торгівлі; через завищення імпортних цін; через створення додаткових посередників;  через маніпулювання рецептурою, вагою виробів; використання менш якісних складових і т.п., що дуже складно та дорого відстежувати;
  • виникнення численних корупційних схем, що додатково обтяжують діяльність суб’єктів господарювання.

Крім того, адміністрування ціноутворення призводить до:

  • зниження рівня інвестицій в основні фонди підприємств, розширення виробничих потужностей чи оновлення технологій;
  • штучного обмеження рівнів рентабельності;
  • падіння конкурентоспроможності законослухняного бізнесу порівняно із нелегальним і корупційним;
  • створення дискримінаційних умов для виробників продуктів харчування, оскільки ресурси для виробництва вони придбавають за вільного ціноутворення, а значну частину своєї продукції змушені реалізовувати із штучними обмеженнями ціни та рентабельності. При цьому компенсаційні механізми або неефективні, або не працюють.

В рамках пілотного проекту протягом 3 місяців діяв моніторинг цін для відслідковування інфляційних коливань на ключові продовольчі товари.  Міністерству економічного розвитку і торгівлі України було доручено проаналізувати та подати Кабінетові Міністрів України інформацію про результати проведення пілотного проекту та пропозиції щодо удосконалення державного регулювання цін на товари і послуги у сфері виробництва та реалізації продовольчих товарів.

Результатом пілотного проекту є підтвердження попередніх висновків Мінекономрозвитку. Так за IV квартал 2016 року при більш високій загальній інфляції (кумулятивно 5,6% проти 1,4% в 2015 році) ціни на продукти харчування зростали меншим темпом (4,5% проти 5,4% в 2015 році). Також характер зміни цін по 17 групам товарів, де було призупинено регулювання, не відрізнявся від 2015 року. Так, кількість груп товарів, що зростали на 3%-10%, складає по 7 в 2016 і 2015 році, кількість груп товарів, що зростали на 10% і більше відсотків – по 5.

Найбільше зростання за IV квартал 2016 року демонстрували молочні продукти (10%-22%) та курячі яйця (+40%). Зростання молочної групи товарів пояснюється сезонними факторами (минулого року через сезонний спад виробництва ціни в той же період зростали на 9%-16%) та зростанням закупівельних цін на молоко у українських фермерів (+45% за 3 місяці) на фоні дворічних максимумів світових цін та підвищеного попиту на молочну продукцію.

Незважаючи на 40% зростання цін на курячі яйця, фактичні ціни на кінець грудня 2016 року (20,95 грн. за десяток) були нижчі ніж в аналогічному періоді 2015 року (24,27 грн. за десяток). Стрімке зростання фактично було відновленням цін до рівнів початку року після катастрофічного падіння цін навесні та в середині року (до 9-10 грн. за десяток), коли український експорт був обмежений через підозри на наявність сальмонельозу в українських яйцях та перенасичення ринку.

Таким чином, призупинення державного цінового регулювання істотно не вплинуло на динаміку цін на ринку, а тому пілотний проект можна вважати успішним.

Додатково, згідно інформації, отриманої від обладміністрацій не відбувалось істотних змін і в ціноутворенні послуг, пов'язаних із ринком харчових продуктів, таких як:

- граничні розміри плати за послуги, що надаються у торговельних об’єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів;

- граничні рівні цін, нормативи рентабельності за надання в оренду торгових приміщень (площ), торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування у торговельних об’єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів;

- граничні рівні рентабельності пакування (фасування) продовольчих товарів, щодо яких запроваджено державне регулювання цін, без урахування вартості сировини.

Крім того, від обладміністрацій отримано цілий ряд пропозицій щодо скасування застарілих регулювань, які вже врегульовані іншими нормативними актами, а саме:

- граничний розмір плати за проживання у гуртожитках;

- розмір плати за послуги, що надаються медичними витверезниками при органах внутрішніх справ громадянам у нетверезому стані.

Неактуальними також на даний момент є наступні регулювання:

- тарифи на перевезення пасажирів і вартість проїзних квитків на поромах  та катерах у м. Севастополі;

- граничні торговельні надбавки на рівні не вище 10 відсотків конкурсної ціни на м'ясо, реалізоване з державного резерву.

Оскільки термін пілотного проекту вичерпано, необхідно прийняти урядове рішення щодо подальших дій у сфері застосування цінового регулювання за його результатами, для чого розроблено проект Постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України”.

З метою подальшого сприяння бізнес-клімату та сталого розвитку малого та середнього підприємництва, даним Проектом постанови передбачається максимальна дерегуляція та дебюрократизація у сфері ціноутворення шляхом внесення змін та скасування ряду Постанов Кабінету Міністрів України, що пов’язані безпосередньо із державним регулюванням цін на товари та послуги через їх недостатню ефективність.

Разом з цим нагадуємо, що у Парламенті зареєстровано проект Постанови № 6119 про заходи щодо відновлення державного цінового регулювання на соціально значущі продовольчі товари.

По материалам Міністерство економічного розвитку і торгівлі України

Источник: Бухгалтер 911