22-01-2020 | категорія: Новини

Уряд готує запуск "Електронної акцизної марки"


"З осені ми працюємо над проєктом "Електронна акцизна марка". У цьому проєкті було закладено протиріччя, яке буквально не давало мені спати", - пише на своїй сторінці в facebook Міністр КМУ Дмитро Дубілет. 

І ось, здається, Уряд знайшов рішення, яке заощадить бізнесу та державі багато грошей та часу.

Що таке "Електронна акцизна марка" Дубілет пояснює так: 

"Ви, напевно, знаєте, що таке звичайна акцизна марка. Це папірець, який клеять на алкоголь і іншу продукцію, який свідчить про сплачений податок.

Проблема з акцизними марками в тому, що їх масово підробляють. Зараз в Україні до 50% алкоголю продається "в чорну". Це велика проблема. З одного боку, це загроза здоров'ю українців. З іншого — колосальні збитки для бюджету (5-10 млрд грн на рік) та розсадник корупції.

Багато країн пішли шляхом впровадження так званих електронних акцизних марок. Ця система дозволяє відстежувати продукцію в електронній формі з моменту виробництва до моменту продажу.

Останні кілька років в Україні також було кілька спроб запустити таку систему. Як і личить великим ІТ-проєктам в нашій країні, під цим соусом було розпиляно величезні бюджети (один кейс був особливо кричущим, зараз готуємо документи в органи).

І ось, що мене мучило з цим проєктом. З одного боку, якщо правильно впровадити цю систему, буде реальна користь. З іншого боку, це рішення вимагало б великі витрати з боку держави та, що ще гірше, з боку бізнеса. До того ж, на її впровадження пішли б роки.

Особливо мене бентежило, що спеціальне обладнання знадобилося б ставити в магазинах. Передбачалося, що всім супермаркетам і ларькам треба буде купити окремі скануючі пристрої. Така система працює, наприклад, в Росії.

І ось, ми знайшли рішення, яке дозволить все це зробити майже без додаткових інвестицій для бізнесу і держави. І набагато швидше.

Ідея проста. Ми будемо наносити на звичайні акцизні марки штрих-код, який зчитується стандартними для магазинів пристроями. Інформацію про ці штрих-коди не потрібно буде передавати в окрему систему, а лише "пікати" у касовий чек, як звичайний товар.

Виходить, що ця система не вимагатиме від бізнесу нового обладнання. А державі не потрібно буде створювати окрему ІТ-систему, а буде достатньо правильно працювати з інформацією, яка передається в касові чеки.

Таким чином, у нас досить швидко може запрацювати система, яка "активує" і "деактивує" акцизні марки.

Це дозволить створити простий мобільний додаток (або чат-бот), яким податківці та громадяни зможуть сканувати акцизні марки і перевіряти їх достовірність. Втім, навіть без цього додатка система призведе до скорочення чорного ринку.

Єдине, що мене бентежить в цьому проєкті, — це додатковий "пік" на касах, що трохи сповільнить обслуговування... Але це все одно швидше і дешевше, ніж якби це було окреме обладнання.

Ми вже опрацювали всі технологічні частини проєкту, також обговорили концепцію з бізнесом. Поки що все складається.

Перед запуском на всю країну будемо теститись через пілот".