10-08-2023 | категорія: Новини

У Раді замислилися про необхідність захистити бізнес від свавілля податківців


Актуальним питанням в умовах ведення бойових дій на території України та важкого економічного стану нашої держави є розвиток та формування сприятливих, комфортних умов для ведення бізнесу та інвестування.

На жаль, законодавство України на даний час не в повній мірі забезпечує захищеність платників податків від зловживань з боку посадових (службових) осіб контролюючих органів, що дозволяє існувати певним інструментам тиску на бізнес та мале підприємництво, здійснювати контролюючими (податковими) органами інші незаконні обмеження прав платників податків.

Підтвердженням вищезазначеного може слугувати, зокрема, аналіз існуючої судової практики у податкових спорах, предметом яких часто є прямі зловживання податковими органами своїми правами та повноваженнями, а також інші порушення встановленого порядку здійснення податкового контролю. Водночас такі спори зазвичай є довготривалими, витратними та виснажливими для платників податків.

Причини неправомірної поведінки податкових органів та їх посадових осіб криються переважно в упевненості у тому, що вони не понесуть ніякої відповідальності за свої незаконні дії. Механізм такої відповідальності на даний час дійсно фактично не відпрацьований. Через це свавілля посадових осіб податкових органів та зловживання повноваженнями призводять дo заподіяння значної шкоди правам і законним інтересам платників податків, корупції у податковій сфері, а також затримки розвитку підприємництва.

На даний час передбачений статтями 114 та 128 Податкового кодексу України механізм відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контролюючих органів, є недієздатним на практиці, оскільки доведення факту завдання відповідної шкоди та розміру шкоди є дуже складним та довготривалим процесом, потребує значних зусиль з боку платників податків і далеко не завжди гарантує позитивний результат.

Для підтримки бізнесу та захисту від свавілля податкових органів у Раді запропонували внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідний законопроєкт зареєстровано за № 9590

Законопроєктом пропонується внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення шляхом доповнення його новою статтею 16628 такого змісту:

Порушення встановленого законодавством порядку здійснення податкового контролю:

♦ прийняття незаконного рішення, а так само вчинення незаконних діянь (дій або бездіяльності) посадовою (службовою) особою контролюючого органу, що призвели до безпідставної відмови в набутті, а так само до безпідставної втрати особою статусу платника податку або платника одного з податків, набуття та/або анулювання (втрата) якого відбувається за рішенням контролюючого органу;

♦ невнесення або несвоєчасне внесення посадовою (службовою) особою контролюючого органу даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та/або порушення строків початку проведення камеральної перевірки, передбаченої пунктом 200.10 статті 200 Податкового кодексу України, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Податкового кодексу України, - перевірки, зазначеної у такому пункті, якщо за результатами таких протиправних діянь було порушено строки повернення сум бюджетного відшкодування;

♦ прийняття посадовою (службовою) особою контролюючого органу рішення про використання майна, визначеного пунктом 87.3 статті 87 Податкового кодексу України, як джерела погашення грошового зобов’язання або податкового боргу платника податків;

♦ перешкоджання посадовою (службовою) особою контролюючого органу звільненню майна особи з-під режиму тимчасового затримання;

♦ незаконне застосування посадовою (службовою) особою контролюючого органу арешту майна або коштів на рахунках;

♦ безпідставне внесення посадовою (службовою) особою контролюючого органу даних про наявність податкового боргу платника податків або несвоєчасне внесення чи невнесення даних про відсутність податкового боргу платника податків;

♦ порушення посадовою (службовою) особою контролюючого органу встановлених законом строків проведення виїзних перевірок – 

тягнуть за собою накладення штрафу на посадових (службових) осіб від 8 500 грн до 17 000 грн.

Зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН з порушенням встановленого КМУ порядку, а також протиправна відмова в реєстрації ПН/РК –

тягне за собою накладення штрафу на голову комісії регіонального або центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 8 500 грн до 17 000 грн.

Повторне протягом року порушення тягне за собою накладення штрафу на посадових (службових) осіб від 17 000 до 85 000 грн.

Шкодою у великих розмірах є шкода, завдана платнику податків у розмірі, що перевищує 1 342 000 грн.

Як ви вважаєте, у разі ухвалення зазначеного законопроекту, чи запрацюють його норми на практиці, ДПС справді відповідатиме за протиправні дії? Чи захистить цей закон бізнес від свавілля податківців? Своїми думками діліться в коментарях.

 

Бухгалтер 911