29-01-2020 | категорія: Новини

ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє 29.01.2020


Важливо!

З  03 січня 2020 року діють нові рахунки для сплати податків!

Нагадуємо, що з 03 січня 2020 року змінені реквізити рахунків для зарахування податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету, рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ, реалізації пального і спирту етилового, рахунки для зарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Інформація щодо реквізитів бюджетних рахунків, які введені в дію з 03.01.2020 року, розміщена на вебпорталі ГУ ДПС у  Запорізькій області в розділі «Бюджетні рахунки» за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/

 

До уваги платників акцизного податку: важливі зміни

29.12.2019 року набрав чинності Закон України від 18.12.2019 № 391-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку» (опублікований 29.12.2019 в газеті «Голос України» від 28.12.2019 № 251).

Зміни, внесені Законом № 391, передбачають: 

- доповнення акцизної накладної новими обов’язковими реквізитами,

- уточнення можливості складання зведеної акцизної накладної,  

- наведення умов віднесення операцій із заправлення пальним за договорами підряду до власного споживання,  

- розширення переліку випадків, в яких особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов’язана скласти акцизну накладну, 

 - визначення алгоритму дій у разі зазначення в акцизній накладній помилкових даних або її складання на операцію, яка не відбулася,  

- відтермінування до 1 квітня 2020 року накладання штрафів: 

  • за необладнання та/або відсутність реєстрації витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів;  
  • за неподання електронних документів з акцизних складів, на яких розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів;  

- подання одноразово, до 20.01.2020 року включно, заявки на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, без сплати акцизного податку, суб’єктами господарювання, які до 01.07.2019 не підпали під визначення платників акцизного податку, а з 01.07.2019 зареєстровані платниками такого податку,  

- встановлення триденного терміну для реєстрації акцизних накладних за експортними операціями,  

- подовження строку до 15 календарних днів для подання довідки форми 2 промисловими споживачами,  

- надання можливості підприємствам роздрібної торгівлі самостійно обирати спосіб складання акцизних накладних при відпуску пального через колонки (зведені або за щоденними підсумками операцій). 

Крім того, Законом № 391 внесено зміни до Закону України від 19.12.1995 № 481/95 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», відповідно до яких  визначено:

- що роздрібною торгівлею пальним будуть вважати також реалізацію скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів, 

- передбачено застосування штрафу у розмірі 500 тис. грн за надання послуг із зберігання пального, що належить іншим суб’єктам господарювання та/або реалізацію (тобто фізичну передачу) пального іншим особам на підставі ліцензії на зберігання пального, отриманої відповідно до абз. другого частини 41 ст. 15 Закону № 481 (на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі пальним),  

- визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують,  

- відтерміновано застосування штрафу за зберігання пального без наявності відповідної ліцензії. 

 

Сплата екологічного податку за викиди двоокису вуглецю: визначення бази

Платниками екологічного податку є суб’єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються, зокрема, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення.

Об’єктом та базою оподаткування екологічним податком, зокрема, є обсяги та види забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

При цьому не є платниками податку за викиди двоокису вуглецю зазначені суб’єкти, якими здійснюються такі викиди в обсязі не більше 500 тонн за рік.

Якщо річний обсяг викидів двоокису вуглецю перевищує 500 тонн за рік, суб’єкти зобов’язані зареєструватися платниками податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбулося таке перевищення. 

Такі платники зобов’язані скласти та подати податкову звітність, нарахувати та сплатити податок за податковий (звітний) період, у якому відбулося таке перевищення.

Форма Податкової декларації екологічного податку  затверджена наказом МФУ від 17.08.2015 № 715 (із змінами). Невід’ємною частиною Декларації є додатки (розрахунки), зокрема, розрахунок за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення здійснюється у додатку 1 до Декларації.

Платники екологічного податку декларують податкові зобов’язання за викиди двоокису за обсяги таких викидів, що перевищують граничний обсяг, починаючи із звітного (податкового) періоду, у якому досягнуто граничний обсяг таких викидів у окремому Додатку та подають до контролюючого (их) органу (ів) за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення.

З метою встановлення суб’єктом господарювання факту перевищення граничного обсягу викидів двоокису вуглецю, необхідно здійснювати інвентаризацію обсягу таких викидів.

Відповідно до «Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 № 7, інвентаризація викидів забруднюючих речовин, які не визначені за безпосередніми інструментальними вимірами, наприклад, двоокису вуглецю, виконується за матеріалами технологічного регламенту або розрахунковим методом.

Порядок виконання інвентаризації викидів забруднюючих речовин енергетичними установками, у тому числі двоокису вуглецю, у разі використання різних видів палив розрахунковим методом, визначений Галузевим Керівним Документом «ГКД 34.02.305-2002 Викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря від енергетичних установок. Методика визначення», затвердженим наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2002 № 359.

Суб’єкту господарювання, який має декілька стаціонарних джерел забруднення в межах одного та/або декількох населених пунктів або за їх межами (коди органу місцевого самоврядування за КОАТУУ різні/однакові) та здійснює викиди двоокису вуглецю, необхідно подати до контролюючого(их) органу(ів) за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення заяву(и) про звітний (податковий) період, у якому очікується перевищення граничної величини викидів двоокису вуглецю у розмірі 500 тонн на рік всіма стаціонарними джерелами забруднення. До заяви додаються розрахунки з матеріалами оцінки інвентаризації обсягів викидів двоокису вуглецю за всіма стаціонарними джерелами забруднення.

Зазначена норма передбачена  п. 240.1, п. 240.7 ст. 240 Податкового кодексу. 

 

До уваги суб’єктів  господарювання!

Долучайтесь до тестування програмного РРО 

Державна податкова служба пропонує взяти участь у тестуванні нового безкоштовного податкового сервісу - Програмні РРО «пРРОсто».

Бета-тестування програмного РРО «пРРОсто» - це безкоштовний софт, розроблений ДПС спільно з BRDO та Fintellect для спрощення розрахункових процедур для продавців та споживачів.

Записатися на бета-тест можна за посиланням https://prrosto.kmu.gov.ua/. 

Додаток буде доступним для тестування на всіх смартфонах і планшетах із операційними системами Android та iOS.

Сервіс «пРРОсто» взаємодіє через Інтернет з сервером податкової служби через відкритий програмний інтерфейс, і виконує функції: формування, підпис, відправлення та видачу чеків встановленого формату,  відкриття та закриття зміни, перегляд даних, та інші. 

«пРРОсто пРРОтейстуй» та надсилай свої пропозиції та зауваження, допоможи податковій зробити сервіс ще зручнішим та легшим у застосуванні!

Після тестування та врахування побажань від користувачів додаток буде вдосконалюватися для подальшого використання.

 

До уваги розпорядників акцизних складів: кому необхідно не пізніше 01.01.2020 обладнати їх витратомірами-лічильниками 

Розпорядники акцизних складів зобов'язані обладнати акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в  Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі - не пізніше 1 січня 2020 року (п. 12 підр. 5 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ).

Необладнання витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками акцизних складів, на яких здійснюються виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, відпуск пального без застосування витратомірів-лічильників та/або рівномірів-лічильників - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний кубічний метр об'єму резервуарів, на яких не встановлено витратомірів-лічильників та/або рівномірів - лічильників, але не менше 15000 гривень.

Повторне протягом року вчинення будь-якого з зазначених порушень, тягне за собою призупинення реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального до моменту обладнання акцизного складу витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками (п. 128 - 1.1 ст. 128 - 1 ПКУ).

Зазначені штрафи до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів застосовуються з 1 січня 2020 року.

 

РРО - новації

Які обов’язки з’являться у власників РРО із 19 квітня 2020 року?

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» № 128-IX від 20.09.2019 передбачені зміни в порядок застосування РРО, зокрема:

Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції,  із 19.04.2020 року  зобов’язані:

- створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання:

  • на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) - протягом трьох років;
  • на програмних РРО у разі розрахункових операцій у режимі офлайн - до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу.

- проводити розрахункові операції через РРО та/або через програмні РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.

- суб’єкти господарювання, які використовують програмні РРО, повинні будуть подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки.

- Вести облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

Суб’єкт господарювання зобов’язаний буде надати контролюючим органам під час перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті). 

Такі вимоги не стосуватимуться приватних підприємців-платників єдиного податку, які не є платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

 

Дії підприємства - платника єдиного податку при перевищенні  граничного обсягу доходу (5 млн. грн.)

Підприємства - платники єдиного податку 3-ї групи, які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу 5 млн. грн., до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у подвійному розмірі - 6 або 10 відсотків та повинні перейти на сплату податку на прибуток.

Обгрунтуємо:

Платники єдиного податку третьої групи (юридичні особи), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу 5 млн. грн., до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у подвійному розмірі ставок, визначених п. 293.3 ст. 393 ПКУ, а також зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених Податковим кодексом (абз. другим п.п. 3 п. 293.8 ст.293 ПКУ).

Як визначено п. 293.3 ст. 293 Податкового кодексу, відсоткова ставка єдиного податку для платників  3-ї групи встановлюється у розмірі:

- 3% доходу – у разі сплати ПДВ; 

- 5% доходу –  у разі  включення ПДВ до складу єдиного податку.

Отже, до суми перевищення граничного обсягу понад 5 млн. грн. застосовуються ставка  6%, якщо платник єдиного податку зареєстрований платником ПДВ, або 10%, – у разі включення ПДВ до складу єдиного податку.

Крім того, підприємство, яке перевищило протягом календарного року обсяг доходу понад 5 млн. грн., повинно з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення, перейти на сплату податку на прибуток.   

Заява про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування подається не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу ((абз. третій п.п. 3 п. 293.8 ст.293 ПКУ).

У разі якщо платник єдиного податку не подає заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування добровільно, реєстрація платником єдиного податку може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням фіскального органу, прийнятим на підставі акта перевірки, - з першого числа місяця, наступного за кварталом, у якому допущено порушення ( п. 299.11 ст. 299 ПКУ).

 

Страхове відшкодування за пошкоджене застраховане рухоме майно: коли оподатковується податком на доходи фізичних осіб?

З метою оподаткування податком на доходи фізичних осіб, до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку-фізичної особи не включається сума страхового відшкодування, отриманого за договором страхування від страховика – резидента, іншого ніж довгострокове страхування життя у разі:

- якщо під час страхування цивільної відповідальності сума страхового відшкодування не перевищує розмір шкоди, фактично заподіяної вигодонабувачу (бенефіціару), яка визначається за звичайними цінами на дату такої страхової виплати.

Страховик – резидент, що нараховує (виплачує) страхові виплати, виконує функції податкового агента в частині повідомлення органа ДФС у податковому розрахунку за ф. 1 ДФ за ознакою доходу «151».

У разі страхового випадку – факт заподіяння шкоди застрахованій особі повинен бути належним чином підтверджений.

Якщо факт нанесення шкоди застрахованій особі документально не підтверджений, податковий агент утримує та сплачує (перераховує) до бюджету податок на доходи фізичних осіб із суми страхової виплати за ставкою 18% та військовий збір за ставкою 1,5%.

Зазначена норма передбачена пп. 165.1.27 «в» ст. 165 Податкового кодексу.

 

Податкові наслідки отримання поворотної фінансової допомоги  підприємцем – платником єдиного податку: випадки оподаткування

Поворотна фінансова допомога – це сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Доходом підприємця - платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі.

При цьому, до складу доходу не включаються суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання.

Отже, підприємець – платник єдиного податку, який отримав поворотну фінансову допомогу, не враховує її суму у складі доходу за умови, що повертає таку допомогу протягом 12 календарних місяців з дня її отримання.

Сума поворотної фінансової допомоги, неповерненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, включається до складу доходу такого платника наступного дня після закінчення 12 календарних місяців з дня отримання такої допомоги.

Податковим (звітним) періодом для підприємців – платників єдиного податку 1-ї та 2-ї груп є календарний рік, для підприємців – платників єдиного податку 3-ї групи – календарний квартал.

Отже, для підприємців – платників єдиного 1-ї та 2-ї груп, для яких податковим (звітним) періодом є календарний рік, сума поворотної фінансової допомоги, що не повертається протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, відображається у складі доходів такого платника за підсумками податкового (звітного) року, на який припадає термін її повернення (за умови не перевищення граничного обсягу доходу). 

Якщо сума поворотної фінансової допомоги не повертається у зазначений вище термін і при цьому отримані протягом податкового (звітного) періоду доходи перевищують граничні обсяги доходів, то платники єдиного податку 1-ї та 2-ї груп мають подати податкову декларацію у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, застосувати до суми перевищення ставку єдиного податку 15% та за заявою перейти на застосування ставки єдиного податку  другої, третьої групи, або перейти на загальну систему оподаткування.

Для підприємців – платників єдиного податку 3-ї групи, для яких податковим (звітним) періодом є календарний квартал, відображення суми поворотної фінансової допомоги, яка не повертається протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, здійснюється за підсумками звітного кварталу, на який припадає термін повернення такої допомоги.

При перевищенні у податковому (звітному) періоді граничного обсягу доходу, до суми перевищення застосовується ставка єдиного податку у розмірі 15%. 

Зверніть увагу, що у разі прийняття підприємцем рішення про припинення підприємницької діяльності та якщо ним не повернуто отриману поворотну фінансову допомогу до спливу 12 календарних місяців, фізична особа включає таку допомогу до загального річного оподатковуваного доходу та подає річну податкову декларацію про майновий стан і доходи як фізична особа (громадянин).

Зазначена норма передбачена п.п. 14.1.257 ст. 14, п.п. 1 п. 292.1, п. 292.11 ст. 292, п.п. 1 п. 293.4 ст. 293, п. 294.1 ст. 294 Податкового кодексу.

 

Переглянути видані індивідуальні податкові консультації можна на порталі ДПС України 

Індивідуальні податкові консультації підлягають реєстрації в єдиній базі консультацій та розміщується на офіційному веб-сайті ДПС, без зазначення найменування (прізвища, ім'я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси.

Переглянути видані індивідуальні податкові консультації та їх статус можна через на порталі ДПС України за посиланням  https://cabinet.tax.gov.ua/registers/ipk

Порядок надання податкових консультацій визначений ст. 52 Податкового кодексу.

 

Розрахунки платників єдиного податку. Яких  норм дотримуватись?

Платники єдиного податку першої - третьої груп повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій).

Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів у грошовій (готівковій або безготівковій) формі.

Тобто у платників єдиного податку обсяг доходів розраховується за датою надходження  коштів у грошовій  формі.

Бартерна (товарообмінна) операція – це господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору.

Відступлення права вимоги – це операція з переуступки кредитором прав вимоги боргу третьої особи новому кредитору з попередньою чи наступною компенсацією вартості такого боргу кредитору або без такої компенсації. 

Оскільки укладення договору переуступки прав вимоги боргу платниками єдиного податку є формою розрахунку за договором купівлі-продажу товарів (робіт, послуг) не в грошовій формі, то здійснення такої операції не дає права застосовувати спрощену систему оподаткування. 

Також платники єдиного податку першої-третьої груп не мають права здійснювати бартерні операції (погашати заборгованість  іншим способом, крім грошового).

Зазначена норма передбачена п.п. 14.1.10, п.п. 14.1.255 ст. 14; п. 291.6 ст. 291; п. 292.6 ст. 292  Податкового  кодексу України.

 

ГУ ДПС у Запорізькій області