28-04-2022 | категорія: Новини

ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє 28.04.22


До уваги платників акцизного податку – виробників електричної енергії

Виробникам електричної енергії із набуттям чинності 16 квітня 2022 року Законом України від 01 квітня 2022 року № 2173-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану» (далі  – Закон № 2173) слід враховувати новації під час обчислення акцизного податку та при складанні Декларації акцизного податку.

Положеннями пункту 38-1 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, датою виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії є дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або дата отримання інших видів компенсацій за реалізовану електричну енергію.

У подальшому, по закінченню тимчасової дії наведених вище норм передбачено, що для усіх виробників електричної енергії:

з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України – дата складання документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії згідно з пунктом 216.10 статті 216 цього Кодексу (для електричної енергії, реалізованої починаючи з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України) та дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або дата отримання інших видів компенсації (для електричної енергії, реалізованої у період з 1 березня 2022 року по останній податковий період в якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан на території України включно).

Крім цього, для усіх виробників електричної енергії змінено дату виникнення податкових зобов’язань щодо постачання електричної енергії. Такою датою становлено дату складення документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії, тоді як раніше це була дата підписання акту прийому-передачі електроенергії. Така норма діятиме і після закінчення періоду воєнного, надзвичайного стану.

З огляду на наведене та на дату набрання чинності Законом № 2173, з метою забезпечення повноти декларування податкових зобов’язань з акцизного податку з реалізації електричної енергії, починаючи зі звітного періоду квітень 2022 року пропонуємо виробникам електричної енергії до внесення відповідних змін до чинної форми декларації акцизного податку подавати додаток 10 до декларації акцизного податку за формою, наведеною у додатку 1 до листа ДПС від 02.02.2022 №209/99-00-21-03-03-07, розміщеного за посиланням:

https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatki-ta-zbori/zagalnoderjavni-podatki/aktsizniy-podatok/listi-dps/565339.html

Звертаємо увагу, що оскільки виникнення податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з електроенергії передбачає наявність одночасно двох подій: зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або отриманих інших видів компенсацій та реалізація електричної енергії, як операції на митній території України, що передбачає відвантаження, у даному випадку відпуск, електричної енергії, то податкове зобов’язання визначається у тому звітному періоді, в якому відбулися:

зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або отриманих інших видів компенсацій, а реалізація – відпуск електричної енергії у попередніх звітних періодах дії пункту 38-1 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ;

реалізація – відпуск електричної енергії, а зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або отриманих інших видів компенсацій у попередніх звітних періодах;

одночасно зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або отриманих інших видів компенсацій та реалізація – відпуск електричної енергії.

 

До уваги платників податків – векселедавців з акцизного податку!

У зв’язку із запровадженням відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 на всій території України воєнного стану та з метою забезпечення можливості платникам податків ставити на облік та погашати податкові векселі з акцизного податку протягом дії такого правового режиму Державна податкова служба України інформує.

 

Векселедавець для цілей розділу VI Податкового кодексу України (далі – Кодекс) – це суб'єкт господарювання - виробник, який одержує (п.п. 14.1.22 п. 14.1 ст. 14 Кодексу):

з акцизного складу спирт етиловий для виробництва алкогольних напоїв, визначених статтею 225, а також для виробництва окремих видів продукції, визначених пунктом 229.1 статті 229 розділу VI цього Кодексу;

з нафтопереробного підприємства або ввозить на митну територію України нафтопродукти, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, для їх використання залежно від напряму, визначеного  229.2-229.8 статті 229 розділу VI цього Кодексу.

 

Податковий пост – пост, що утворюється на території підприємств, де виробляються продукти з використанням підакцизних товарів, на які встановлено нульову ставку податку та які визначені у статті 229 цього Кодексу. На податковому посту здійснюють постійний безпосередній контроль постійні представники контролюючого органу за місцем його розташування (п.п. 14.1.177 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

 

Податковий вексель,  авальований банком (податкова розписка) (далі – податковий вексель для цілей розділу VI цього Кодексу), – простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем: до отримання з акцизного складу спирту етилового, до отримання з нафтопереробного підприємства нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, або до ввезення нафтопродуктів на митну територію України і є забезпеченням виконання ним зобов'язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтями 225, 229 цього Кодексу (п.п. 14.1.176  п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

 

Податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту цільового використання підакцизної продукції згідно підпунктів 229.1.8, 229.2.11, 229.3.13, 229.4.11, 229.5.13, 229.6.10, 229.7.12 відповідних пунктів 229.1, 229.2, 229.3, 229.4, 229.5, 229.6, 229.7 статті 229 Кодексу шляхом подання довідки про її цільове використання, яка погоджується представником податкового посту, встановленого на підприємстві, і підтверджує її використання для:

спирту етилового – для виробництва продукції, визначеної у підпункті 229.1.1 цієї статті 229 Кодексу (виноматеріалів, лікарських засобів, продуктів органічного синтезу, продукції хімічного і технічного призначення, тощо);

легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану – як сировини у виробництві етилену;

нафтопродуктів та речовин, що використовуються як компоненти моторних палив – як сировини для виробництва в хімічній промисловості.

 

Погашення векселів на бензини авіаційні або паливо для реактивних двигунів здійснюється шляхом реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних на операції за визначеними Кодексом напрямками. Акцизні накладні на такі операції складаються на підставі первинних документів  (підпункт 229.8 статті 229 Кодексу).

 

Відповідно до пункту 11 Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), що видаються до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (технічного) та біоетанолу, які використовуються суб'єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1257, для погашення податкового векселя векселедавець подає векселедержателю довідку про цільове використання спирту етилового у перерахунку на 100-відсотковий спирт етиловий у формі електронного документа, яка відповідно до законодавства  затверджена Мінфіном. Така Довідка складається на основі первинних документів та погоджується з представником податкового поста, встановленого на підприємстві, де використовують спирт етиловий за нульовою ставкою (у разі встановлення такого податкового поста).

 

Податкові пости на підприємствах, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції, визначеної у підпунктах "д"-"ж" підпункту 229.1.1 пункту 229.1 цієї статті, не встановлюються (п.п. 229.1.14 п.229.1 ст. 229 Податкового кодексу).

 

З метою збереження життя та здоров’я працівників територіальних підрозділів Державної податкової служби України в окремих територіальних органах ДПС запроваджено простій у роботі.

 

Враховуючи зазначене, взяття на облік та погашення податкових векселів та підтвердження цільового використання підакцизних товарів (продукції), на які встановлено нульову ставку акцизного податку або звільняються від оподаткування або встановлено знижену ставку за умови  цільового використання протягом дії правового режиму воєнного стану на території України здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) Для взяття податкового векселя на облік векселедавець подає його до контролюючого органу (векселедержателя) за своїм основним місцем обліку.

У разі неможливості взяття таким контролюючим органом  податкового векселя на облік внаслідок запровадження у його роботі простою або тимчасовою неможливістю виконання ним таких функціональних повноважень у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації, податковий вексель для взяття на облік може бути поданий до ГУ ДПС у Львівській області, яке тимчасово визначено відповідальним за виконання функції з обліку податкових векселів платників податків, що перебувають на обліку в окремих органах ДПС, що тимчасово не можуть виконувати зазначені функції (контактний номер телефону працівників ГУ для координації дій (032) 297-33-43, (032) 297-30-12).

 

2) Погашення податкових векселів, термін сплати яких припав на період з 24.02.2022 до припинення або скасування воєнного стану здійснюється  згідно з відповідним порядком, передбаченим для таких підакцизних товарів.

Положеннями підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу з урахуванням змін, внесених Законом від 03.03.2022 року №2118–IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України  та  інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період воєнного стану», який набрав чинності 07.03.2022, передбачено, зокрема, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

 

З урахуванням наведеного погашення податкових векселів, строк сплати який припав на період дії правового режиму воєнного стану на території України, здійснюється після припинення або скасування воєнного стану.

 

У той же час, за зверненням векселедавця може бути здійснено  погашення податкових векселів з дотриманням процедури, передбаченої Кодексом для таких підакцизних товарів, та з врахуванням наступного:

1) щодо спирту етилового – для виробництва  виноматеріалів, лікарських засобів, продуктів органічного синтезу, продукції хімічного і технічного призначення, тощо (підпункт 229.1 статті 229  Кодексу);

щодо нафтопродуктів (у т. ч. легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану), речовин, що використовуються як компоненти моторних палив – для виробництва у хімічній промисловості (пунктами 229.2-229.7 статті 229  Кодексу)

Погашення векселя здійснюється на підставі Довідки про цільове використання, яка погоджується представником податкового посту, встановленого на підприємстві, щодо підтвердження такого цільового використання.

У разі неможливості погодження Довідки представником податкового посту, встановленого на підприємстві, у зв’язку з простоєм відповідного контролюючого органу, з метою підтвердження наведених у Довідці даних суб’єктом господарювання забезпечується надання до неї належним чином засвідчених копій первинних документів, які підтверджують цільове використання відповідних підакцизних товарів.

 

2)  щодо спирту етилового для виробництва алкогольних напоїв (стаття 225 Кодексу)

Погашення векселя здійснюється на підставі сплаченої суми акцизного податку в рахунок погашення податкового векселя, наявної митної декларації за експортними операціями, а також складених відповідно до Порядку проведення розрахунку суми зменшення акцизного податку, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1260  документів - Акта про фактично отриману кількість спирту та розрахунку акцизного податку (додаток 1) та Розрахунку суми зменшення акцизного податку на суму податку, визначену виходячи із фактично втраченої кількості спирту етилового неденатурованого під час транспортування та зберігання, у процесі виробництва готової продукції, а також з фактично повернутого невиправного браку (додаток 2).

 

3) Щодо бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів, використаних на операції, визначені пунктом 229.8 статті 229 Кодексу

Погашення векселя може бути здійснено:

при заправленні повітряних суден – на підставі акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних у порядку, передбаченому Кодексом;

при реалізації у випадках, передбачених у підпунктах 2-4 підпункту 229.8 статті 229 Кодексу, – на підставі копій первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб’єктів, визначених у підпунктах 2-4 підпункту 229.8 статті 229 Кодексу, поданих до контролюючого органу, та за можливості акцизних накладних, складених на такі операції та зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

При погашенні векселів на обсяги втрат пального або спирту етилового внаслідок військової агресії Російської Федерації слід врахувати положення статті 231 розділу VI Кодексу, підпунктів 69.1 та 69.13 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу щодо необхідності  відновлення у таких випадках даних обліку пального та спирту етилового за результатами інвентаризації, складання та реєстрації акцизних накладних на обсяги втраченого пального або спирту етилового, тощо.

Разом з тим, у разі неможливості виконання векселедавцем вищенаведених вимог Кодексу щодо сплати у визначених випадках акцизного податку та/або подання відповідних документів, реєстрації акцизних накладних для підтвердження цільового використання підакцизних товарів, – з урахуванням положень підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу щодо зупинення перебігу строків, погашення податкового векселя, строк погашення якого припав на період дії правового режиму воєнного стану на території України, здійснюється лише після припинення або скасування воєнного стану.

Закон України № 2173: оподаткування податком на прибуток підприємств платників, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку

Законом України від 01 квітня 2022 року № 2173-IX, який набрав чинності 16.04.2022 року, визначено особливості оподаткування податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку третьої групи.

Зокрема, надміру сплачена сума грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що існує на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки, може бути зарахована у погашення грошових зобов’язань з цього податку, що виникатимуть після відновлення сплати податку на прибуток підприємств.

Авансові внески з податку на прибуток підприємств при виплаті дивідендів, що залишилися неврахованими у зменшення нарахованої суми податкового зобов’язання з цього податку на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки, можуть бути враховані у зменшення такої суми після відновлення сплати податку на прибуток підприємств.

Від’ємне значення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, що існувало на дату переходу на сплату єдиного податку, може бути зараховане у зменшення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, що виникатиме після відновлення сплати цього податку, у порядку, визначеному п.140.4 ст. 140 Податкового кодексу України.

Проценти, які перевищують суму обмеження, визначеного п. 140.2 ст. 140 Податкового кодексу, які збільшили фінансовий результат до оподаткування, що залишилися не врахованими у зменшення фінансового результату до оподаткування на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки, зменшують фінансовий результат до оподаткування з урахуванням обмежень, встановлених п. 140.2 ст. 140 Податкового кодексу, після відновлення сплати податку на прибуток підприємств.

Платник, який протягом календарного року перейшов на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки, у разі відновлення ним у цьому ж році сплати податку на прибуток підприємств складає та подає податкову декларацію з податку на прибуток підприємств наростаючим підсумком з початку такого календарного року. При цьому, результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відсотки не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, зазначеного у п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу, з урахуванням положень підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу для платників податку на прибуток, які перейшли із спрощеної системи оподаткування на загальну.

Обсяг річного доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків) платника податку на прибуток підприємств для цілей застосування п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 та п. 137.5 ст.137 Податкового кодексу обчислюється за весь звітний рік, у тому числі з урахуванням доходів, отриманих за періоди такого року, в яких такий платник податку перебував на сплаті єдиного податку за ставкою 2 відсотки.

 

Декларування 2022: граничні строки сплати податкових зобов’язань

Нагадуємо, що до 03.05.2022 (включно) громадяни, які одержували протягом 2021 року, зобов’язані подати податкову декларацію.

За умови, якщо у платника податку відсутні підтвердні документи щодо суми отриманого ним доходу з іноземних джерел і суми сплаченого ним податку в іноземній юрисдикції, оформлені за ст. 13 Кодексу, то згідно з п. п. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу такий платник зобов’язаний подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою заяву про перенесення строку подання декларації до 31 грудня року, наступного за звітним. Заява подається до 03.05.2022 (граничний термін подання декларації).

Платники податків – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, повинні подати декларацію не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду.

Сплатити податкові зобов’язання, визначені у податковій декларації про майновий стан і доходи за 2021 рік,  необхідно до 01 серпня 2022 (включно)  – для громадян та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

Звертаємо увагу, що платник податку – фізична особа, який зобов’язаний подати декларацію, визначити та сплатити свої податкові зобов’язання, сплачує за кодами бюджетної класифікації:

«11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;

«11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».

Платники податків, відповідно до статті 166 Податкового кодексу України, мають право задекларувати право на податкову знижку шляхом подання декларації в термін до 31.12.2022 року (включно).

Разом з тим, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 № 2118-IX  у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів слати податків та зборів, подання звітності, то платники податків звільняються від передбаченої Податковим кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану.

 

Чи подавати уточнюючу декларацію з плати за землю в зв’язку із звільненням від сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у період дії воєнного стану?

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» змінено встановлений Податковим кодексом України порядок справляння плати за землю.

Прийняті зміни, передбачають, що тимчасово, на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Зважаючи на те, що граничний термін подання податкової декларації з плати за землю на 2022 рік припав на 21 лютого 2022 року, то платникам плати за землю за відповідні Ділянки у межах визначених Територій слід, за можливості, подати уточнюючі податкові декларації після офіційного оприлюднення такого переліку.

У таких Деклараціях необхідно, починаючи з березня 2022 року, податкові зобов’язання, які були задекларовані до сплати у раніше поданих податкових деклараціях, змінити та зазначити у розмірі «0», крім податкових зобов’язань за січень та лютий 2022 року.

Для можливості подальшої ідентифікації підстав зменшення податкових зобов’язань у податковій декларації у графі «Код пільги» в якості коду пільги зазначити номер Закону України, а саме 2120.

 

Приклади заповнення уточнюючих податкових декларацій з земельного податку та з орендної плати за 2022 рік у зв’язку із прийняттям Верховою Радою України Закону № 2120-ІХ розміщені на вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatki-ta-zbori/zagalnoderjavni-podatki/plata-za-zemlyu--fizichni-oso/formi-zvitnosti/.

 

Які роботодавці можуть не сплачувати ЄСВ за працівників, призваних під час мобілізації?

Під час періоду мобілізації, визначеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію", роботодавці – платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування – фізичні особи – підприємці, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, які належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Суми єдиного внеску, нараховані та не сплачені роботодавцями, сплачуються за рахунок державного бюджету, крім періодів, у яких наймані працівники, отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок за рахунок державного бюджету.

Так, відповідно до норм чинного законодавства, зокрема Закону України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих   актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», тимчасово на період режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану, штрафні санкції не застосовуються. Також, не нараховується пеня, а нарахована за ці періоди, підлягає списанню.

 

 

ГУ ДПС у Запорізькій області