27-03-2017 | категорія: Новини

Україну чекає нелегальна торгівля тютюновими товарами?

Як завжди, добрі наміри щодо зменшення курців серед молоді, стали прапором для перерозподілу ринку торгівлі тютюновими виробами.

У 2016 р. у Верховній Раді були зареєстровані законопроекти 4030-а від 19.07.2016 та 4030а-1 від 02.08.2016, які передбачають заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу, і в разі прийняття будь-якого з них тютюнові вироби будуть вилучені із вітрин.

Якщо такі законодавчі зміни запровадять, чого чекати ринку: зменшення кількості курців, чи, як показують дослідження, перерозподілу ринку збуту цієї підакцизної продукції?

Нагадаємо, що з цього приводу ГС «Національна організація роздрібної торгівлі» провела експеримент із закриття вітрин у декількох районах міста Києва та дослідила ситуацію за такими напрямками: що думають споживачі, підприємці, який вплив матимуть нововведення на рівень продажів інших товарів тощо. За результатами експерименту,  з’ясувалося, що дохід торгової точки в середньому знизився більш ніж на 20 відсотків, і не тільки за рахунок падіння продажів тютюнової категорії, але і за рахунок продажу супутніх товарів.

Споживачі одностайно заявляли, що не відмовляться від придбання тютюну, а просто купуватимуть його в інших місцях торгівлі (наприклад, супермаркетах).

Більше ніж 11 000 підприємців виступили проти закриття вітрин. У зв’язку з цим представники ГС «НОРТ» направили звернення до Верховної Ради, Кабінету Міністрів та Президенту України про недопущення втручання в роздрібну торгівлю. Детальніше читайте за посиланням.

Крім того, планується заборона реалізації тютюну у нічний час, з 22.00 до 8.00. Неважко здогадатися, де будуть купувати тютюнові вироби ті, хто не встиг купити їх вчасно. Бабусь на зупинках поки нікому «зачинити» не вдалося.

А яка ситуація за кордоном? Інститут економічних досліджень та політичних консультацій опублікував дослідження на тему: «Держава та тютюнопаління: чи ефективна заборона викладки тютюнових виробів в місцях продажу».

 

За даними дослідження, першою країною, де заборонили демонстрацію тютюнових виробів у місцях їх продажу, стала Ісландія. Цікаво, що протягом кількох років після запровадження заборони темпи зниження рівня тютюнопаління серед молоді та дорослого населення Ісландії, Норвегії та Швеції (де така заборона була відсутня) були дуже схожими.

На основі аналізу статистичних даних Ісландії, Патрік Бешем (Patrick Basham) та Джон Луік (John Luik) зробили висновок про те, що рівень тютюнопаління у віковій групі 15-24 р. зріс із 14,4% до 17,5% у рік запровадження заборони (2001 р.), а шість років потому, у 2007 р. цей рівень становив 15,2% – тобто виявився вищим, ніж до введення заборони. На думку цих дослідників, «дуже важко зробити висновок про те, що заборона демонстрації тютюнових виробів призвела до зниження рівня паління серед ісландської молоді, в той час як через п’ять років після запровадження заборони відсоток курців виявився вищим, ніж за рік до заборони».

Що стосується Канади, то дані річних досліджень свідчать про те, що запровадження заборони демонстрації тютюнових виробів у місцях їх продажу в окремих провінціях відбувалось тоді, коли вже сформувалась стійка тенденція зменшення рівня тютюнопаління, тоді як в окремих провінціях споживання тютюну протягом певного часу навіть зростало.

Ірландія ж запровадила заборону демонстрації тютюнових виробів у місцях їх продажу у липні 2009 року. Як і в попередніх випадках, в країні на той час вже сформувалась тенденція зменшення обсягів реалізації тютюнових виробів.

 

Детальніше про дослідження читайте за посиланням.

 

Які ж наслідки несе заборона демонстрації тютюнових виробів для роздрібної торгівлі?

Дискусія щодо витрат дотримання чинних та майбутніх обмежень та заборон операторами ринку тютюнових виробів є досить непростою, зважаючи на соціальний контекст проблеми споживання тютюну. З одного боку, вживання тютюну негативно впливає на здоров’я, з іншого боку, виробництво та реалізація тютюнових виробів є легальним видом економічної діяльності.

Як бути?

Автори дослідження говорять про відповідне переобладнання торговельних площ. Але, як показала практика, дане задоволення – не з дешевих.

Так, за оцінками Асоціації магазинів крокової досяжності Великої Британії ,переобладнання стендів у торговельних точках країни Великобританії мало коштувати для одного магазину від щонайменше 1 850 фунтів стерлінгів (приблизно 2 800 доларів США за курсом на момент проведення оцінки) до 5 000 фунтів стерлінгів (приблизно 7 500 доларів США).

Скорочення обсягів реалізації тютюнових виробів також спричиняє зменшення реалізації «супутніх» товарів (напої, ласощі тощо).

Однак найосновнішою  проблемою,  з якою стикнулися країни, в яких заборонена викладка тютюнових товарів,  є нелегальна торгівля тютюновими виробами.

Сперечатись щодо заборони вітрин з тютюновими товарами можна ще довго, але, беручи до уваги численні дослідження, ми бачимо, що подібні дії не досягнуть обіцяного ефекту щодо зниження паління. При цьому, подібний закон може знищити легальну галузь роздрібної торгівлі, при цьому збільшивши тіньовий ринок реалізації тютюнових виробів, що зменшить доходи бюджету країни.

 

Джерело: Національна платформа малого та середнього бізнесу